Sunday, November 28, 2010

aku tersentuh....

semalam hari yang benar2 menyentuh hatiku....
selain daripada menjadi pengapit kawan baik ku......izuan ibrahim...
aku tersentuh ketika berjumpa seorang insan...
seorang insan yang mirip pada seseorang....
seseorang yang aku kenal...tapi ceritaku berkisah tentang seorang atok
yang menyebabkan aku rasa tersentuh tentang gelagatnya....

bagiku untuk seorang yang meningkat usia....
mereka menjadi semakin lemah....
semakin memerlukan perhatian....
pendengaran dan penglihatan semakin berkurang....
apa saja makanan yang ingin dimakan sudah semakin susah untuk dikunyah...
setiap benda yang dilakukan memerlukan pertolongan.....

semua itu membuatkan aku berfikir...
membuatkan aku tersedar....
aku juga semakin berusia...dalam menempuh hidup yang penuh cabaran ni...
hatiku tertanya-tanya.....bagaimana nasib ku bile seusia dengan insan yang berpangkat sepertinya......
hampir 100 tahun hidup...dan bermacam2 asam garam kehidupan yang pernah dilalui.....
apa situasi yang membuatkan aku dapat mengetahui betapa banyaknye pengorbanan insan tersebut
membuatkan aku hiba hingga terleka tentang situasi...

sebenarnye aku tersentuh...kesabaran seorang cucu melayan orang tua....
sabar melayan kerenahnya.....kerana org tua dihadapannya pernah mengajar erti kehidupan...
dan aku bangga menjadi rakannya kerana die juga banyak membantu ku mengenal betapa luas nya dunia.....=)

p/s: tangan yang pernah melindungi anda memerlukan anda disaat die lemah dan tak berdaya lagi untuk melindungi anda....dengan itu saja kita akan mengingati bukan kita sorang yang sentiasa muda....
suatu hari jika diizinkan....kite juga akan meningkat tua.....jagalah kesihatan famili dan juga kita sendiri....

No comments:

Post a Comment